Followers

10 January, 2011

Spaggeti Mek

 Siap untuk dimakan ;)
Bahan2 Yang ditumis

Tunggu sehingga bahan2 masak

Mee spaggeti yang da direbus

 Bahan2(apa yang ada je masa ni)

 Daging cincang


Harini saje nk jaja resepi yang simple mimple dari aku. Mungkin sume org dah biasa buat spaggeti kan, malah lebih mantoppp dari aku. Tapi xpe, aku letak jew resepi aku kt sini. Ini resepi asal ado yo....mane brg2 yg ada je dlm simpanan umah, kalau ikotkan ada 1,2 jenis yang trcicir kt resepi ni.

Bahan2:
1 biji Bawang bawang besar - hiris/potong dadu
2 ulas bawang putih - hiris2
5 tangkai cili api - potong ikut suka (nak pedas lg tmbah je)
karet- potong nipis skit-supaya cpt masak
2 sosej - potong nipis
daging cincang - ikot suka nk taruk bape bnyk
mee spageti
sos spaggeti cap kimball

Cara2:

pertama skali, rebuskan mee spaggeti dan toskan. masokkan sume bahan2 tumis (Bawang besar,bawang putih, cili api) tumis hingga naik bau. Then, Masokkan karet, sosej...tggu smpai karet layu skit baru masokkan daging cincang. agak2 daging dah masak, masokkan ajew sos spaggeti...kacau hingga sebati..kdg2 aku tmbah lg garam n pak aji..kadang2 nan ado...then siap kuah spaggeti tu bole la ditabur ke atas mee spaggeti yang dh siap di rebus td. Kalau ada stok dlm fridge cam bebola ayam ke kan...aku akan letak sama...lg sedap la kalau makan.

* mee spageti tu biasanya aku rebus skit ngn kiub ayam...lg menarik rasanya.

hanya aku ngn ammar je yang suka makan pasta2 ni, mypie ngn dihah xsuka. Biasanya aku masak asingkan yang xpedas untuk ammar makan.

6 comments:

sRi iNtAn a.k.a iEn said...

Thanks for sharing mama. Wah ko ngn ammar mmg anak mat salleh la suke mkn mknn western ni. Nampak mmg sedap:)Cayala!

Cik Puan*PIE said...

anak mat salleh??nehi2..biasa2 jew masakan aku tu..masak bodo2 wat kate aku..haha

Ada Dalina said...

i likeeeeeeeeeeeeee....dah lama gak x buat nih....

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

rafiq suka sgt spageti tau
tapi sy masak tak pedas la..
sekadar buh tomato pure n bawang2, cendawan butang n sosej..eheh

nads said...

wah..ammar suka makan spageti eh?hazim suka makan...tp xpernah bagi try spageti...gigi hazim baru ade 8btg...ammar dah banyak gigi lum?

Dee said...

dee x pandai pun msk spaghetti..mkn pun baru2 ni je belajar..dulu xleh telan langsung..hehehe..