Followers

29 March, 2011

Rezeki Bukan Manusia Yang Tentukan

sekadar gambar


Tajuk adalah sangat berkaitan dengan apa yang aku nk storykan ni. Ingt lagi x entry psl aku bengang gile ngn opis aku bg arahan ganti/tanggung keje PA KP sebelum ni? Diaorg kata aku salah paham dan senang citer memang diaorg xnk bg la aku elaun tu. Ok, fine la memang xkan dapatlah. Aku pun bole terima, n buat keje mcm biasa. Tu salah satu tanggugjawab aku. Then lagi smggu nk abis ganti PA KP, aku saje la cek akaun aku walaupun tahu xde ape bnda pun nk buat klau log in. Skali mcm terkejut la tgk baki akaun. Aku tgk history transaction,'hse chq deposit'. Aku pelik la, puas aku pk duit apelah agknye tu. Dekat 800+ gak amaun nye. Bila pk blk, mungkin duit refund insurans yang aku call baru2 ni. So, snyum jelah dpt duit tu kan. Then lepas smggu berlalu, aku pun dh dok tmpt aku. Dapat lak call dr etiqa. Katenya nk no akaun aku tok masokkan cek refund insurans aku. Aku pun bg jelah, dlm ati..bape bnyk cek yg dia nk bg ni? xpuas ati, tnya gak 'aritu bukan dh bnk in duit kt akaun sy ke?'..terus dia ckp blm, sb dia akan call untuk kompemkan no akaun dulu bru masokkan cek. Trnganga aku dgr jwpan bdk tu. Mulalah aku pk, duit apelah 800+ aritu.

Kaji, kaji dan kaji masih xtau duit apa yg ada dlm akaun aku tu. Bila pk balik, rezeki allah nk bg, xde kt situ, kt lain masih ada. Bukan diaorg2 (org2 admin trmasok bos aku) yang tentukan rezeki aku. Kalau dikira2 elaun yg bole aku dpt klau diberi tngung keje dlm lingkungan 900+ gak la. Tapi xpe, rezeki tu mng xde, tapi rezeki lain ada.


Masa mula2 xtau aku xlayak dpt elaun tu, aku memang dh berniat nk belanja kwn2 g mkn2 bile dh dpt duit tu. Tapi bile dh tau xdpt elaun tu, tp ada plak rezeki lain, aku teruskan jugak niat aku nk belanja kwn2 nnt. Lagi skali aku ckp, rezeki bukan manusia yang tentukan. Dan janganlah tanamkan sifat dengki yang hati sedia itam dan pekat tu didlm ati. Lama2 memakan diri. Cuba2lah belajar menerima dan mengetahui HAK ORG LAIN juga.


*rezeki yg ada kite kongsikan bersama.buat ape nk tamak, tu salah satu sedekah jugak, klau niat kite ikhlas.

5 comments:

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

baik ko cek ja..ntah2 bank tersalah masuk duit org lain tak..kang terguna lagi naya
huhuhuhu..sbb kak den tibe2 dalam akun dia ade duit masuk 2500..tapi tak sedap ati..dia g tanye bank dari mana dtg..n cek2 no akaun. mmg sah, bkn duit dia..then pulang balik kt bank..

betul tu ja..rezeki bkn manusia yg tentutkan..tapi if betul duit tu sbb elaun tanggung keje ko depa bayar..bes jugak kan..yahooo ehhehe

Dee said...

betul..rezeki Allah SWT yg kasi..

Mrs. Asida said...

betul2x.. re2eki kita Allah yang tentukan.. :)

nads said...

betul..rezeki Allah tentukan..tp better u cari punca duit tu dear...takut tersilap jer kan...kalo dah guna susah jugak...

arniyanti said...

btui tu Haja....Allah tk pernah tutp pintu rezeki untk hambanya.Cuma jalan rezeki t u kita ak tahu...