Followers

07 January, 2009

Lagi Yang Tertangguh

Madihah suka beno kopok ikan ....

Aku ngn dalila

Yuli, dihah, k.ngah n k.lang

Aku n madihah...posing jap kt katil

Dr belah pompuan..ada lg, tp aku tayang sekeping je

Dr belah lelaki...

Makan time...

kazen yg sebaya aku..dalila n amy

Sorry la ye...bnyk citer basi. Tp xpe, aku letakkan jugak psl nnt senang aku nk ingtkan tarikhnye. Bile, dimana dan ape kisahnya. Sambung lagi kisah cuti aku. 30 dan 31hb incik chinta keje...so dia xbalik kmpung la dua ari tu. 31hb disember, lepas kakak aku blk keje, we all gerak ke umah aku. Pasal 1 jan ada majlis tunang ank buah abah aku. Nak gerak dr kmpung pagi2 nye takot letih. So incik chinta tggu kami di umah saje. 1 Jan, pagi2 lagi dh brsiap2 nk ke kota kemuning. Mak aku dh siap bt nasik goreng...dh siap bkpes bru gerak. Sampai di umah makcik aku...mng adik beradik abah aku sume dh ada. Maklumlah, masing sume duduk dekat2 aje...sekitar subang, selayang, Kl aje. Bile dh berkumpul ramai2 ni..meriah la kan. Sonok, mcm ari raya lak gasenye. Majlis pertunangan kazen aku ni, ank mkcik aku yg 1st. Baru je abis blaja di New Zealand...tp 3hb jan tu balik semula kesana psl temankan adiknya yg no 3 tu still lg ada setahun pengajiannye. Dan x lupa jugak, kazen aku dalila ni sebaya aku. Dalam bnyk2 kazen...belah mak n abah..yg sebaya ngn aku ada 3 org. Belah mak sorang, lelaki n belah abah 2 org...dua2 pompuan. Makanye yg kawin dulu antara dioarg ni dh tentu le aku..huhu. Dr pagi smpai ke petang we all sume kt sana...dan aku sgt2 le nasib baik psl yuli ada sama. Untuk mngejar madihah kesana kemari. Kalau nk arapkan aku yg dh xlarat ni, maunye aku pgsan dok mngejo dia aje...ayahnye lagilah..menolong ape yg patot kt dapur...ape pun, dh selamat dh kazen aku brtunang...tahniah la. Insya-allah 12.12.09 tarikh perkahwinan nye...

Balik dr umah makcik aku...mlm nye kakak aku ngajak ke alamnda jap. Madihah x ikot psl dia teramat2 keletihan...tinggal la dia ngn mak n abah di umah. Esoknya, ada bnda nk diuruskan di PKNS Shah Alam. Buat bayaran di Fomema untuk cek up yuli. Belah petangnya baru gerak balik kampung.


Dan aku sgt2 bersyukur kerna, pada 1 jan 09...masih lagi ada kesempatan untuk aku mencium pipi mak untuk mengucapkan 'selamat hari lahir mak'....pagi 1hb tu aku bangun..teros bwk madihah peluk nenda nya..ucap selamat ari lahir. Mak aku menangis la skit terharu. Di umah makcik aku..masa kazen aku nk potong kek...dia kasi supris kt mak aku ckp potong kek sama2...aduhaii lg le dia terharu sakan...
"Selamat hari lahir mak..
Semoga mak dipanjangkn umur,
dimurahkan rezeki,
sentiasa sihat sejahtera,
Semoga mak gembira dismping ank2 dan cucu2.
Aku tgk, mak dh terlalu penat, letih dan lesu.
Mak bekeje estet sejak ank dara lagi.
Nak membesarkan makcik/pakcik aku, dan kakak2 aku.
mak aku berhempas pulas bekeje siang dan malam.
Hidop mak senang skit bile hasil dr meniaga kantin skolah
dan jugak amik tender masak. Bermula dr situ, idop mak tidaklah sesusah dulu.
Dan aku sgt2 bersyukur punyai mak sebegitu.
Walau segarang2 mak, itu adalah untuk kebaikan aku.
Sehingga aku jadi seperti sekarang.
Jasa mak xdpt aku balas dgn wang ringgit.
Kegembiraan dia..adalah kegembiraan aku,
Adanya madihah, untuk membuatkan mak gembira.
Bukan sbg bebanan jika ada pihak yg beranggapan sedemikian.
Kadang2 aku dgr mak ckp dgn org yang bertanya smpai bile
nk mnjaga cucu?...
mak akan jwb 'selagi ada nyawa aku'.
Mng...ada org xkn paham. Biarlah,
selagi madihah ada di dlm jagaan mak dan abah,
selagi itulah aku dapat melihat, selagi nyawanya masih ada.
Terima kasih mak"
Kek untuk mak
Madihah yg plg sibuk nk mngaco

Tgk la budak comot ni


2hb jan...jumaat mlm kakak aku dh siap2 masak kueh teow n mee hailam nk celebrate besday mak aku. Kak lang dh siap2 beli kek masa otw balik ke kmpg petang tu. Mak aku nk masak smpai aje di umah...tp aku ckp xyahlah..dh knyang..konon dh knyang..walhal masing2 ada agenda. Abah lak tempah sate...dh siap sgala pnggil mak aku...wat kate ank buah aku..nenek, ada org nk jumpe kt luau...mak aku pnyelah beria tgk kt luau...skali masing2 dh siap2 nyanyi lagu bsday...madihah yg beria2 nau...dia yg potong kek..tiup lilin..xcukup skali tiup..nk 2,3 kali..adoiiiyaiii...klau dh budak kan...suka aje. Bt party kecik2 aje..di luar umah, santai katenye...maka dgn itu...berakhirlah citer kisah cuti aku. Ari sbtu dan ahad duduk di umah saje. Incik chinta xdpt rehat abis..maka dia pulun dua ari tu untuk merehatkan badan.

6 comments:

^arween^ said...

happy belated to ur mum :D

ei_da.. said...

cantik dihah pakai baju purple tu nampak cam dah beso je....

happy belated birhtday to mak aja.. moga berbahagia bersama kuarga especially cucu2 tersayang...

Ada Ayrissa said...

hepi belated besday to mak ko jaa..
moga pnjg umo murah rezki n hepi slalu yer..

susudalambotol said...

happy belated bday, makcik :)

mummysyafie said...

baju purple tu nampak cantik la ja..sesuai je

Leenoh said...

Saya masih ada mak tetapi bapa telah pergi terlebih dahulu (alfatihah).

Walaupun saya sudah bersara tetapi bila bertemu dengan mak saya rasa diri ini macam masih kanak-kanak lagi, saya cium dan peluk dia setiap kali berjumpa, kali terakhir ialah Hari Raya Haji yang lalu.

Yang paling penting ialah berdoa untuk kesejahteraan mereka pada setiap kali lepas solat.

Wassalam.