Followers

12 October, 2009

Yang Pergi Takkan Kembali Lagi

Mkcik dan ank pompuannya, Hawa



Jumaat lepas, 9.10.2009 spt biasa aku akn bergegas pulang ke kampung menemui ankanda trcinta. Namun, perasaan ati pada jumaat lepas memang lain sangat2....telinga,dan mata aku seakan memberi tanda. Namun aku buat xtahu. Sampai aje lorong nk masok umah, kakak aku melambai2 soh benti kete...terus ati dh xsedap...kak long bgtau 'jom pegi darat...pakcik dh xde'...

Ye...pkcik aku dah meninggal dunia, pukul 6 petang, jumaat lepas. Peginya dalam tidur. Memang aku dan seluruh ahli keluarga sangat2 sedih. Aku mcm xpercaya pkcik dh xde. Bile aku smpai dirumahnya, bila orang tengah angkat dia nk pindahkan kerumah mak lang...aku mcm gase pkcik pengsan aje...tapi diraut wajahnya memang telah mnyatakan pakcik dah xde. Yang sangat2 mnyedihkan lagi, bila aku terpandangkan ank pompuannya Hawa, menangis teresak2...bila dia lalu melihat ayahnya terbaring kaku...dia menangis lagi...apelah yang dia mengertikan tika usia bru mnginjak ke 6tahun, ayahnya telah pergi selama2nya.Tika usia sebegini masih lagi perlukan kasih syg dari ayah. Kali terakhir aku jumpa arwah, pada 4 oktober lepas, di rumah mak. Dia datang bawa anak2 dan isterinya ke rumah, berjalan raya skali. Masa tu memang xnmpk kelainan nya. Cuma dia mngadu xdpt berjalan raya sangat, badan sakit2...sakit gout nya la..dan kdg2 sesak nafas katenya.

Madihah pun, lepas arwah dikebumikan, dia asyik menanya aku...'tokcik mane?'...'sian kakak hawa kan'...mane dia xmenanya...asalkan arwah lalu depan umah mak aku...klau dia nmpk dihah...jauh lagi dah hon ketenya...siap brlagu2 dia hon kang...trkekek2 la ank aku ketawa...now, pakcik dah xde...adik bongsu mak. Aku tengok mak pun sedih...semayang asar smlm, kak lang bgtau dia kemain cium kain pelekat adiknya. Kesian mak...tapi apakan daya, yang pergi xkan kembali lagi.

"pakcik...semoga rohmu dicucuri rahmat...semoga dirimu tenang disana. dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman"

4 comments:

Dee said...

al-fatihah..

eLLy said...

al fatiha ..

yg hidup pasti kan mati
itu janji nye ..

nasaoji said...

alfatihah tuk keluarga pak cik kamu dan kamu..

lulujunior said...

Sedih, lebih2 lagi panggilan Tok Chik tu sama dgn panggilan utk arwah ayah aku dlm keluarga.
Al-Fatihah.