Followers

29 December, 2010

Cirit Birit

Xsuka makan berkuah.
Kalau ada sup pun, hirup sup jelah.


Tadi dapat msg dari kakak aku yang no 2. Katenya malam tadi dia ngn ipar2 dia buat solat hajat kt umah mentua dia. Anak adik ipar dia yang baru 2 tahun koma skang ni. Doktor kata otaknya bengkak, xde pergerakan langsung. Puncanya muntah dan cirit birit je. Kakak aku dh g tgk budak tu. Dia puas pk. Macam xmasok akal, cirit birit n muntah2  bole jadi koma. Tapi tulah, bila Allah nk bagi dugaan, apa pun kita xbole nak elak. Kenalah redha. Bebaiklah makan minum dihah ngn ammar, dh kena xtau nk pikir mcmane. paling penting kebersihan makan minum.(lebih kurang cmnilah msg kakak aku)

Aku memang ada pengalaman tentang cirit birit dan muntah2 ni. Anak aku madihah dh 2 kali kena masok wad sebab cirit birit dan muntah2. 1st time dia kena, bulan 11 tahun 2008...masa umur dia setahun lbh. Xtahu puncanya apa...nak kata keracunan makanan, dihah bukan suka makan masa umur baya2 tu. Doktor pun xdpt detect, ape punca dia cirit birit. Dok kt spital lbh kurang 3 ari 2 mlm gaklah. 

Kali kedua dia kena bulan 11 tahun 2009 jugak. Pun masok wad, apa yang dia makan sume kluar balik. Dah kekurangan air dlm bdan pun..kali kedua dia kena ni mungkin salah satu faktor :
*tukar susu baru
*suka mengutip 
* main syampoo ke,sabun ke xpenahnya nk basuh tgn(ni mng hobi dia pntang jumpe brg2 mandian, mst buat main)

Masa kt wad, aku tnya doktor. Adakah sebab menukar susu, dia bole cirit birit?doc tu ckp, ada kemungkinan. Tapi antara lain kenape dihah cirit birit, nak2 plak menjelang bln 11 stp tahun lak tu masih xdpt dikesan. Tahun 2010 ni, masa bln 11 dia ada gak berak2 ada satu ari tu...tapi adalah dlm 4 kali. Aku dh mula riso, xkan la setiap tahun asal bln 11 je dia kena cirit birit. Tapi alhmdulillah, xde. Syukur sgt2. 

Paling xtahan kalau dia demam. Sebab kalau dia demam, percakapan dia luar biasa. Cakap bukan2. Ingt lg x entri aku masa raya tu. Dia ckp 'selamat tinggal ibu'....mlm td dia demam, tp xdelah kuat mane. Dia beria2 mintak ampun ngn mak lang dia. 'mintak ampun maklang, dihah xbuat lagi' sambil melalak2...adoiyaiii dramatik sungguh.

*kwn2, doakan untuk ank buah kakak ku itu yew...moga2 dia kembali sihat. Sian la aku dgau..xsmpai hati sgt2.

3 comments:

@e_da said...

alahai risaunya mika pun penah cirit birit masuk wad 3 hari.. dia suka mengutip.. semua nak masuk mulut.. camana nak elak ek..

Dee said...

haja..dee suspek anak buah haja tu ada jatuhlah..sbb mimi dulu masa jatuh..doc kata..pantau..kalo dia ada demam n muntah2..bwk terus gi hospital..takut otaknya ada gegaran..maybe sbb tu koma..mungkinlah kan..tp kalo xde..dee pun x taulah kan..tp dee doakan agar dia cepat pulih..kasihan anak2 bila sakitkan..

Nur Syamiza Hadi said...

joim join contest "INSAN KESAYANGANKU" kat blog mija..;)