Followers

28 January, 2011

Asam Podeh

Baru2 ni ntah ape mimpi mypie nk makan asam pedas tp versi emak dia nye resepi la. Slalu kalau aku g umah mentua, aku tolong skit2 je la masak (kdg2 aram menolong..dasar menantu hantu..ekekek). So, ari selasa g paso tani beli la pale ikan, balik tu terus dia call mak nya tanya bahan2 n cara2 masak. (yang masak pd hari kejadian jugak adalah mypie ;). So inilah bahan2 dan cara2 masaknya...sonang by 2 ok n sgtlah sedapppp (kemain puji melambong, maklumlah org masakkan)

Bahan2:


Bahan asas.
Bawang beso, bawang putih, kunyit, lada hitam ,
sedikit cili kering (xde dlm gmbo)-diblender
dan beberape helai daun kari (pun xde dlm gmbo)

Bendi.
Nak letak terung pun bole..no hal

of coz la pale ikan
Cara2 nya:

1) Mesin sgala bahan2 asas brsama dgn cili kering.
Lada itam agak2 la, jgn lak sepeket dihentam mesin
maunye ke jam**n aje kejenye nnt.
2) Tumis garing2 cili mesin bsama bahan2 asas td shgga naik mnyk.
masokkan ikan (kengkonon mcm perap skit la..biau meresap)
3) sedikit air asam jawa (xbnyk, xsikit) dimasokkan kedlm bahan2 yang ditumis.
biarkan shga ikan masak, bolelah masokkan garam, pak aji n bendi (xperlu trlalu lama, nnt layu nau)
dan hasilnya....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Asam podeh resepi omak mentuo den...
Siap untuk di makan ;)
Seyes, perot tgh lapo...masak plak hasil rembatan dr paso tani..perghhh nikmat ok. Siap mypie cakap, mggu depan kite masak pale ikan masak lomak plak yo...iyolah pak incik...huhu

3 comments:

MRS. K said...

aku kurang skit makan asam pedas ni..huhuhu..

sRi iNtAn a.k.a iEn said...

aku ni mmg suka asam pedas ma.tp tu la suami aku ni mkn ayam dan tempe.mknn laut/seafood takleh mkn coz elergic.nywy tq for sharing resepi.terliur pulak aku.hehehehe

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

lom try lg resepi ni kalo masak kapla ikan merah.. biasa wat gulai lomak cili api je.. cam menarek, pas ni nk coba la..
btw, tq sharing mabeles resipi ni okess... =)