Followers

27 October, 2011

Susah Nak Jumpe


Sebelum dimasak.

Seyes, dah lama mencari telur ikan mayong ni. Xsilap aku, tahun lepas aku dpt merasa makan. Dapat beli telur ikan mayong yang super duper besar sangat2. Yang makan pun aku sorang je, mypie xlayan benda2 mcm tu. Tahun lepas, xsempat nk snap gambar konon2nye nanti2 pasti akan dapat beli lagi. Tapi tu la, xde rezeki bile tiap kali pegi ke pasar tani, tengok2 perot ikan mayong runcing sesaje.haha. Selasa lepas, setelah sekian lama xjejakkan kaki ke pasar tani (rasanya sejak bln puasa lagi), aku mengajak la mypie g sana. Motifnye xdelah nk beli ape2, saje nk cuci2 mata. Tapi sampai2 je, terus terjah kt lauk2 basah. Nampak ketam yg fresh2, kononnye nak tgk rege yg paling murah, so riki2 dulu. Jalan kedepan skit, mypie tnye nk beli mayong x? aku ni ikotkan aje, kalau xnk beli pun xpe. Aku pun bukan kenal nama ikan sangat. Kalau sedap kata mypie tu, sedaplah kt tekak aku ni. Kali ni tengok ikan mayong jenis yang kecik je, aku soh pilih yg nmpk perotnye gelembong besar seko tu.Kot2 la ada telur. Suruh peniaga tu potong siap2. Alhmdulillah, dari jauh aku dh nmpk pakcik tu keluarkan telur ikan tu. Aduhai, gase nk lompat bintang je kt situ. Hahaha. Kemudian, jalan skit lagi ke gerai yang lain. Lagi sekali nampak telur ikan mayong yg super duper besar plak. Tapi skali ngn isi nye. Suruh timbang, RM13.Tak kata ape terus suruh bgkus. Lagi skali rasa nk lompat bintang. Dah dapat telur mayong yg besar tu, terus dh xnmpk benda lain. Ketam yang konon2 nk riki2 hrga pun terus kate xyah beli. Dasyat betol. Xtau la kenapa aku paling gemar makan telur ikan, dari kecik2 dulu. Kalau abah siang ikan, pasti telur2 ikan yang dia dapat diasingkan tok aku n kakak2 yg lain. Cuma selalu nye kiteorg akan berebut telur ikan semilang. Telur ikan mayong ni, kalau ada sure yang last2 skali aku makan. Sebab nk ratah.hehehe

Telur ikan mayong yg dh siap dimasak.

Lepas balik dr pasar tani, xlengah lagi terus ke dapur. Nak masak ikan mayong masak asam pedas. Alhmdulillah, sedap sangat telur ikan mayong tu.

*Petang ni repeat masak asam pedas lagi...heaven ;)

3 comments:

TiTi said...

wah kalau aku pun aku bergimnastik depan kedai ikan tu! sedapnya! :D

♥EeiNz♥ said...

aja !!!! pebret kin jugak !!! dulu time dok lumut masa ayah navy, ayah suke gi mancing, dpt ikan ni kin la yg pling suke sbb suke makan telur ikan. hehehe

cik gObu said...

huwaaaa sedap babe.....
my fav too