Followers

17 January, 2012

my AMMAR, myBOY

Xsah kalau xbuat gaya 'men'

Lama xupdate psl perkembangan anak2. Nak mulakan dengan ammar c otomen  kesygan aku ni. Tahun ni dia akan masok umur 3 tahun pada bulan 5. Banyak juga perkembangan dari semasa ke semasa. Banyak perkataan yang dh bole dengar dengan jelas walaupun mcm lambat skit dr kakak nya dulu. Kadang2 dia xtau sebut benda yg dia nk tapi aku sbg ibu atau ayahnye bole agk ape dia nk. Contoh dia amik sudu plastik, dia berdiri kt peti ais, maknanye dia nk kalsium fernleaf tu. Kadang kalau time naik kete, dia nmpk besi2 binaan kt bangunan yang tinggi tu...pada pemikiran dia, bnda tu bentuk mcm pistol...dh la dia trjerit2 ckp 'pistol..pistol'. Smpai skang dia manggil bnda tu pistol. Skang kt taska, dia dok dlm group 3 tahun. Ada la skit2 ckgu nye ajar menyanyi, 123-10 (omputih ngn melayu) ABC-Z, kadang nk bg dia leka soh la dia menanyi. Secara spotan tu mcm2 dia sebut. Dapat tangkap skit2 jelah ape yg dia nyanyi sebenau nya...ayam -kokokok...burung..cipcipcip...pstu dia gelak..sabau jela.

Kalau jumpe menan otomen, patung otomen...sebole2 dia mintak

Benda alah ni dia pandang serupa 'pistol'


Dia ngn kakaknya, manggil susu - memeh. Dulu2 xclear ape dia sebut..skang lengkap 'ibu, ane memeh adik'...'ibu nak memeh'. Tapi kalau dia nmpk milo...dia sebut 'ilo..ilo'. Antara perkembangan lain :

1) dah bole tanggalkan baju, sluau n pakai semula
2) basuh tangan sndiri kt sinki, tarik kusi
3) mandi sendiri tp besen jgn besau2 n dia pun xmuat nk masok
4) suap makan sendiri
5) akan leka bila tengok video ultraman
6) bole baca doa makan dan doa2 pendek skit2
7) paling penakot jugak. Menan masok duit syiling tu dia xnk naik lgsg. Takot.
8) masih menetek mlm2...mungkin aku nk stopkan xlama lg

Tulah sedikit sebnyak perkembangan anak bujang aku setakat ni. Orang kata, ari2 ada je perkara baru dia belajar. Moga2 ape yg dia belajar, apa yg dia dapat adalah perkara yang baik2. Kalau anak2 yg baru masok skolah darjah satu, skolah tadika seminggu nangis kan...tp c ammar, dh setahun lebih aku anto kt taska yg sama pun tetap la menangis setiap kali aku anta...klau aku ada masa yg bnyk je, aku tingalkan time dia leka2...klau x, tinggal time tengah nangis tu la. Tapi kejap je, xlama mane.Drama king je lebih...hehe

Dik...ibu sayanggggg adik ;)


No comments: