Followers

16 October, 2009

Sesi Mencurah Perasaan

Semlm baru je aku citer kisah setahun aku kt opis baru...tp pagi ni dh smpai mood yg sgt xsedap bg aku. Aku gase mane2 opis pun mcm ni...klau dh ada sorang ketua nya yg mcm cibai...maka ank2 buahnya yg lain akn turut sama mngikot jejak lngkah nya. Berpuak2 dan pulau memulau dh jd trend kt opis aku skang. Aku gase, kalau aku sama2 hanyut berkekek ngn geng depa...dgn aku2 skali org xbekenan. Dan yang paling aku gase bengang sgt2 tu....keje org lain, tapi org lain yang buat. Dah le gaji ko berbelas gibu dr aku...tp ko xbuat keje ko kan. Ko heboh sgt ngn anak2 buah ko...ko heboh sgt ngn umpat keji, kata mngata sana sini. Sudah2lah tu org tua, bawak2lah beristigfar bnyk2...jgn ko sama2 mncucuk jarum depan kemain manis lagi muka ko..tp belakang macam mak lampir aje. Aku bukan xtau ko mngata aku jugak....dan bukan jugak aku ni kaki ampu atau kaki kipas baikk punyo yg nk mngoreng mcm mngata bos aku. Kalau diikutkan, memang aku boleh mnjaja kisah ko kt bos aku. tapi buat ape???untuk ape??? mnyusahkan aku lagi adalah. Dan aku xsehebat ko nk tmbah garam gula dlm mngata org sana sini. Ko org tua, lain kali belajo cara membalas budi org. Belajo cara mcm mane nk jd contoh yg terbaik kt ank2 buah ko. Bukan ko pnya keje, org lain yg buat dh tu yg dpt nama ko, yg dpt taik org lain. Senang2 ko dpt gaji...keje ko org buat...kang bila pnggil gupe ko kemainnnnn la sebok sgt2..mcm kusut sgt2 la pale hotak ko tu...mcm pk masalah negara je aku tgk. Dah tu sedap2 ko mencekik xingt org yg dh buat keje untuk ko....mng ko zalim org tua. Lepas ni, dalam masa 2 bln aku xtau lah ape jadi ngn nasib aku. Aku arap sgt2 file xmelayang ke muka ko...aku harap sgt mulut aku ni xkan menengking ko..aku harap sgt tangan, kaki aku ni xringan nk mnghayun sedas dua kt ko...dan aku harap sgt2 aku bole kawal perasaan aku. Kalau pun aku marah sgt2...aku akan menangis sepuas2nya...dan aku akan memaki hamun org2 yg mnyakitkan ati aku tu sepuas2nya dgn org yg aku sayang. Lepas aku dh membebel secukup rasa....barulah aku gase tenang...ni pun satu perasaan yg xbagos dlm diri aku. Aku kalah dgn godaan syaitan....sepatotnya aku beristigfar bnyk2...sabar bnyk2...tp apakan daya...aku ni manusia biasa...mgkin tu salah satu cara untk aku ilangkan gase sakit ati aku ni...xpelah, aku akn cuba perbaiki sumenya tu.
Untuk masa skang....aku dh luahkan kt blog ni...aku xpenah kesah la klau ada salah seko yg dok baca entry ni...sememangnya aku nak dia tau peel trkutuk dia tu...klau dia xsedau diri..smpai bile2..mane2 dia pegi...mcm tulah peel laku dia. Dan ank2 yg lain akn turut sama...that's y la budaya mcm tu xpenah hapus dlm perkhidmatan awam. Yang ilang akan berganti...yg tua dh pncen yg ank2 plak bwk budaya tu...mcm mane nk hapus ye x....mngeluh panjang aku pk kan hal ni...
*tidak aku katekan yg aku ni terlalu bagos atau trlalu hebat...sekurang2nya aku tahu nilai baik buruk diri aku...aku tau bwk diri aku mngikut arus...dan seperti yang aku katekan dlm entri sblm ni...aku bekeje ikhlas kerana allah s.w.t....nk mncari rezeki yg diberkati tuhan....
*ooo aku nk tmbah skitlah...aku xtaulah mulut puaka mane yg bau longkang agknya mngadu domba ngn bos aku ckp..bile bos2 xde..PA2 sume xde kt tempat...agak cilaka ye mulut puaka tu. setahu aku la kan...klau aku smpai aje kt opis ni, aku mng payah la nk bgerak kemana2...nk pegi kencing berak pun tahan..apatah lg nk mngepam susu 10 minit tu pun mng ikot time lunch hour...event aku mncekik pun kt meja bertuah aku ni...xtaulah korang kan...yg mncekik kt pentri smpai kul 8.30 xbenti2...dh tu kluau pkl 3 petang bru smpai opis...siap tapau Mc D bebagai...ada aku penah kesah???xpenah...xheran la wei. Tp jgn melampau, ko mngata sedap2 bos xde PA pun xde..ape ko hengat bgsat sgt keje sbg PA ni...ape nk pegi kencing berak pun nk lapor kt ko??????? mcm mane yg muda nk respek yg tua klau dh tua mulut mcm puaka...ntahlah..penatlah nk pk hal2 mcm ni...remeh temeh..agknya dh xde modal nk mngadu ape kt bos...tu yg dok mnjaja kisah org lain...hati babi!!!
* memang aku marah sgt2...memang aku sakit ati sgt2...biaule aku mnyumpah seranah dlm ni...klau aku mnyumpah depan2 diaorg..lainlah jadinya kan...silap2 main tarik2 rambut kot...mng masok surat kabo lak kang..kahkahkah....

9 comments:

mizzyanna said...

yesszaa..setuju sangat dgn ape yg diakatkan oleh kak haja ni...

Aziesham74 said...

Apa2 pun bersabar lah,,,'yg penting hati kita jgn ada sedikit pun iri hati ...kalau kita just ignore apa yg berlaku insyallah..x ada masalah dlm hidup kita...
mek keja kat sini dah nak masuk 10 tahun..yg penting kita ok dgn semua org,,biar lah org nak pulau kan kita ke nak kata dan kutuk kita kew,,buka diorg yg bagi gaji kat kita or tanggung kita mkn ke beli kan apa2 utk kita....semua tempat kerja memang ada peragai mcm tu,,yg penting kita sendiri yg kena hadapi.....tabah yeww wahai ajai kuuuu....keja kena di terus kan utk keluarga kita gitewwww.....

fuadnis said...

wah...sket punya marah ni yek...tapi mmg sakit jiwa kan klu keje kat tempat mcm tu..ala....pekak kan telinga je..butakan mata..janji kita wat keje kita dgn baik dahle..

cik gemuks said...

babe
dorg mmg gitu
ape je berkenaan dgn p.a
sume tak bleh
sume nak sekat
sume tak kena

kalu org lain takper

nmmy84 said...

sian kite ni kan mama.mane2 keje pun same.dah budaya orang tua tak sedar diri.elok hempuk ngan penyapu ye.hehehe.

ko jgn riso..pndah mane pun itulah budaye nye.belum dok negeri lagi.lagi dasyat tau :D

PuteriSatu said...

emmm...kat ofis akak nipun ada jenis cenggitu... cam tak leh tengok orang senang...ada je citer nak nak jadi point....

S.L.A.S. said...

hmm. pindah mane2 pon sama jer...x der sikit pon yang ada beza dari cerita awak.. sama la kita...sabau jer la..

susudalambotol said...

rasanya kat mana2 pun ada orang spesis mcmni. lebih baik kita dok sorg2 dlm bilik dan tegur org lain bila perlu. dan bila orang tegur kita pun sapa mcam biasa. takdelah nampak berpuak2 sgt.

mamaqasrina said...

sabau jelah..memng kat mana2 opis pon ada perangai mcm tuh!!! kene kuat semangat ajelah.. masakan tidak kiter ni boleh berhenti kejer..pasal kes ala2 bodek, kata mengata nilah..yg paling tak leh sabau..perangai talam 2 muka... sabau jelah ekk!