Followers

22 March, 2010

Dah Lama Kami Tunggu

Kecik je dr abah

Aku pasan, matanye dh berair...sedih ye long

Aku yg gemok ngn paklong@long

Beberapa adik badik abah, mak, kazen2, n kak long aku


Lama sangat kami sume tunggu kepulangan 'long'...dah 45 tahun. Akhirnya, pada 18hb lepas, long balik jugak ke kampung. Menjengah kampung halaman...berjumpa saudara mara...Long tu bapa saudara aku yang tinggal kt singapore. Abang abah aku yang 1st.Sama ayah, tapi lain mak...dh lama kami cuba jejaki dia...tp bnyk yang hampa. Tahun 2005, aku sekeluarga pernah ke singapore, alamat yang kami pegi tu dia dh xduduk kt sana lagi. Jadi pulang dengan hampa...arwah mak lang pun teringin sgt nk jumpa...tp apakan daya, tiada jodoh pertemuan. Balik kampung ari kamis petang tu, aku n mypie yang bawakkan. Sampai kt umah abah, sume tengah tggu...maklumlah bagi aku n kakak2 yg lain...inilah pertama kali dengan long...sampai saja di umah, abah yang sambut abangnya...hampir2 xcam long ngn abah. Sampai dia tnya 'mane hj ali?'...dan mata nya berair tika itu...mulalah bmcm2 topik, menyingkap sejarah lama...terkenangkan kisah dulu2...sampailah ari ahad long kat kmpg, isnin tu cucu nya dtg nk amik bwk balik singapore. Abah mintak long dtg balik masa puasa nnt...bole beraya brsama...aku doakan semoga sumenye panjang umur...sihat tubuh badan dan ada rezeki untuk pertemuan akan datang. Mak citer ngn aku...masa long salam ngn abah, berjurai2 air mata dia jatuh...kak long aku lagilah melalak sakan. Pagi isnin tu, aku subuh2 dh gerak balik sini, mane dpt tgk suasana tu. Kalau aku ada, mesti banjir dh umah tu...sedih bukan ape..sedih xdpt jumpe lagi...sedih dan kesian tgk long...mcm dia mnyimpan sesuatu yang kami sume xtahu...
Ape pun, semoga ada lagi pertemuan yang akan datang....

*abah ada bg baju n kain pelikat kt long...salah satu kain pelikat tu, kain yang aku belikan untk abah...tp abah dh trlalu bnyk kain pelikat.dekat 1 almari beso..kenduri sana sini kdg2 org sedekah...ape salahnya abh bagi kat long...aku pun suka

5 comments:

Aleeya said...

lamanye terpisah...sedih campur gembira bila bertemu semula setelah sekian lama kan..harap dapat bertemu lagi..insyaAllah..

Dee said...

airmata kegembiraan tu haja..insyaallah dpt bertemu lg hendaknya..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

bila dah lama tak jumpe ni..mmgla mcm2 cerita akan kuar kan..rasa takdan msa nak kongsi semua..

semoga raya tahun ni korang dpt beraya bersama..

sib baik ko takde hajar. kang mau banjir umah tu..wakakaka

gurau2 eh..wekkeke

Aziesham74 said...

sedeyyy..sedeyyy...mcm jejak kasih...mek pun x pernah dgr paklong ada abg....ni baru mek tahu....huhuhuhuh,,,sayuuu rasa nyew

♥mamaQASrina♥ said...

a'ah betul la mek..kiter pun tak tahu..nak kena bg tahu pak unggal lah nih..huhuhu..sedayla pulak.. kak long tu biasala..kaki meraong..huwaaa..hihihi