Followers

04 August, 2010

Masak2 Lagi

Ni gupe ikan sebelah
goreng ajew pun sodap..
mkn ngn nasik panas + kicap cili...perghhh sorgaaa
Sambal udang + petai...

for ammar
ikan jenahak goreng + red bean + kacang ijo

ayam goreng + red bean
. ni la gupe masak berempah.

ikan mayong masak berempah

Sup ketam..c ammar suka sgt

kotam masak lomak cili api

doyan

ni paling sodap..ee gase nk beli lagi la...

Sup ekor


Xlama lagi dh nk masok bulan ramadhan...sebelom ape2 baik aku tayang dulu edisi masak memasak aku beberapa mggu yg lepas. T dh masok bln pose, xbaik tayang2 makan..sejak aku dh gajin ke paso tani tp2 ari selasa stp minggu, aku beli barang2 basah kt sana. Macam2 jenis ikan yang ada...yg murah, yg mahal. Biasa tp2 mggu ikan yang aku akan beli 1)ikan jenahak sekor...2) ikan sebelah sekor (my feberet) dua jenis ikan ni wajib beli sb sedap sgt..manis je gase. Atau kdg2 selain ikan, kot tetibe teringin nk mkn ketam ke, daging ke, tulang ke, ayam ke sume dh ada kt situ. Sayur mayur pun ada sama..lauk2 pun yg simple2 aje aku masak. Aritu, mypie trnampak la pulak ikan mayong...dia soh aku masak berempah...ah sudah dlm ati aku..xpenah aku menerai pun masak tu..dia kate nnt call mak mntk resepi. Aku iye kan ajelah..xsmpai ati nk tolak. Maka esoknye aku pun call mak..salin satu2, sebijik sebulat cara2 masak dr mula smpai abis ko..sabo jelah aku. Tapi akhirnya menjadi jugak...brtambah2 gak la mypie makan..lega, masakan menjadi. So, ada la dlm 2,3 kali gak beli ikan mayong (tang kepala aje..sb part ni la yg sedap bangat)...then masak berempah. Kadang2 klau aku tnmpk telur ikan, aku beli la selongok rm5 aje..balik umah terus goreng..ratah panas2 tu..asyikkkk skali...mggu lepas aku dpt beli telur ikan mayong. Telur ikan mayong paling sedap dr telur2 ikan biasa...tp sgt2 lupa nk snap gambo masa dh siap masak tu...nyesal la gak..(haha nyesal ko). Nanti klau ada lagi, aku snap lak..sama gak telur ikan mayong tu aku masak berempah gak..goreng xsedap...

Aritu kemen tingin benau gase nk makn doyan. Doyan kt kmpg tahun xbape menjadi..beberape biji je yg dpt gase..xpuas. So g paso tani, beli yg dh siap kopek kulit bgai...beli D24 ngn ape ke lg satu nama xingt dh...tp memang sedap gile la..b'baloi2 sgt. c ammar pun suka doyan, dh bg secuit..nk lagi...nk lagi...tp xleh bg bebanyak..sian dia..

Sonok jugak masak memasak ni. Nak2 masak, yang makan pun bselera aje menambah2 nasik..kite yg masak lak jd kenyang dok tgk...ape pun, insya-allah bulan puasa ni aku cuba gak untuk masak sndiri..xmau order2 k...penuh la peti ais aku tp2 mggu...syokkkk ;)

4 comments:

@e_da said...

ikan mayong masak asam pedas sedapnya... ja lauk2 tu semua membuka selera betullah...!!

Aleeya said...

perkghhhhhhh menu haja...begetar jantong nehhhhhhhhh, mo gugur jantung gwe..sedapnye...plg tak tahan tu haaaaaaa sambal udg potai tu ehhhhh..sedapnyeeeeeee..

Ada Dalina said...

ko mmg rajin kan ja...
b'tuah pie...
hehehehe....

nads said...

seronok bila masak2 dan ade org makan sama...tu yang nad nih makin bulat bam2..haha