Followers

03 August, 2011

Menu Berbuka Puasa

Dah masok hari ke 3 kite berpuasa. Aku nk update psl menu b'buka puasa je. Tapi minta maaf la, gambar xde. Aku xsnap pun sebab sblm buke puasa, aku menyuap ank bujang aku tu makan dulu. Jadi masa berbuka puasa, dia tak kacau sangat. Hari 1st tu, mypie yang masak. Aku keletihan sgt2. Dalam2 aku cakap nk baring sekejap, gupenye aku terlajak tido. Nasiblah mypie pndai masak, n dia yang plan sendiri nak masak apa. Menu nya ialah:

1) Ikan 'cermin' masak lemak + rebung
2) Ikan tongkol goreng sambal (ni aku mkn smpi habis + sahur)
3) Sayur bayam tumis air
4) Air tebu
5) Kuih tepung pelita

Menu berbuka puasa ari kedua plak, aku balik lmbt skit. Pukul 6 bru kuar opis. Dengan jem nye depan opis ni, kelam kabut dibuatnya. Dan yang menyenangkan skit keje memasak, mypie baru je balik dr pasar tani beli lauk basah. Dah plan siap2 nk masak ape. So barang basah bukan dr peti ais yg perlu nk ditggu lembut bebagai kan. So menu semalam adalah :

1) Sup ikan merah
2) Ikan kerisi goreng
3) Sambal belacan
4) Air tebu
5) Roti bom

Harini plak, menunye dh plan. Insya-allah klau dan aku snap gambo. Xbest plak buat entry tp xde gambo..hehe.Menu hari ini, insya-allah aku akan memasak :

1) Ikan kembung masak asam pedas
2) sup ayam skit untuk ammar
3) Telur dadar
4) Sayur kobis goreng + udang

Ok, tujuan citer pasal menu2 ni, saje je nk share2 ngn sume org. Sebabnya, kite mesti tertanya2 'ape menu buke pose arini ye?', atau 'ape nk masak tok buke pose ni?'. So manelah tau, kot2 aku letak menu2 ni bole bg idea kt uols. Kadang2 aku pun bukak blog resepi2, nk cari ilham ape menu nk dimasak.

*akan cuba sedaya upaya untuk memasak sepanjang bulan ramadhan tahun ini. puas ati bile tgk mypie n c ammar makan dengan berselera skali. Ammar memang ikot taste aku, dia suka makan sup. Hirup sup tu mcm minum air je, berdeguk2 dgr. Kalau kt kmpung, baru dapat masakkan untuk dihah. Biasa dia request sup jugak. Atau klau ada ketam rebus, dia sorang je 5,6 ekor (yg kecik2 la). Alhamdulillah, masih ada rezeki ramdhan.

3 comments:

nadirah said...

walau takde gambar...terliur jgak la aku baca entry ni. hehee...

eLLy said...

3 hari layan ikan .. bagus2 :D

Cik Puan*PIE said...

nad:bole bt idea masak2 ;)

elly:ntah nape pembuka mggu prtama puasa ni xmau mkn ayam, daging.agknye, akn2 dtg kot