Followers

07 August, 2012

Resepi: Ketam Masak Telur Asin

Seyes...dh lama aku mncari resepi ni. Memang tingin sgt2 nk makan...then trnmpk komen kt kwn aku pnya FB...mntk tlg dia copy paste resepi dr kawan dia..then aku bole plak xt'pikir, ape guna google yg selama ni ape yang aku nk cri mesti jumpa. So, lps dh dpt resepi dr kawan aku tu..aku google la resepi ketam masak telur asin ni...dn aku tpikat dgn satu resepi ni then kt kmpg, beli ketam and masak untuk b'buka puasa. Alhamdulillah...sume org suka n ckp sedap melampau2...hikhik. Resepi ni aku ada oter skit2 ikot selera ank tekak aku...aku tmbah bawang putih, bwg besar hiris2 halus...resepi asal..xde.



Bahan-bahan:

·         3 ekor ketam bunga (yang besar)
·         5 biji kuning telur masin
·         5/6 batang cili padi (dihiris halus)
·         Bawang putih & bawang merah – hiris halus 
·         2 tangkai daun kari (tarik dari tangkainya)
·         2 sudu makan mentega
·         3 sudu makan susu cair
·         2 sudu teh gula -
·         garam & lada sulah secukupnya
·         Minyak untuk menggoreng

Cara-cara
  • Bersihkan ketam and potong empat. Toskan.
  • Kukus kuning telur masin selama 5 minit. Kemudian lecek-lecekkan kuning telur dengan sudu sampai berderai. Ketepikan.
  •  Gaul ketam bersama tepung jagung. Panaskan minyak dan goreng hingga ketam bertukar warna. Angkat ketam yang dah digoreng dan ketepikan
  •  Di kuali yang bersih, masukkan mentega dan goreng bawang putih, bawah besar. cili padi & daun kari hingga wangi.
  • Masukkan kuning telur masin yang dah dilecek kedalam kuali. Gaul hingga sebati bersama cili padi dan daun kari tadi.
  • Bubuhkan sedikit garam, gula, lada sulah dan susu cair. Gaul dan akhir sekali masukkan ketam yang dah digoreng tadi.
* kuning telur asin mng kegilaan aku n madihah...brlawan2 mkn buka puasa sbtu lepas..




No comments: